Followers MamaTisya

Thursday, February 11, 2010

CPC & CPM Campaigns


arini nk citer psl CPC & CPM Campaigns kt nuffnang
cz rsnye ada yg tktau and mayb ada gk yg dh tau
aku pn br je phm istilah CPC & CPM ni
setelah bc info dr blog kwn2 & dr nuffnang jugak
so ni pemahaman aku la
kalo aku slh, sila btulkan ...tq


CPC- Cost Per Click
based on blogger's yg dtg ke blog korang
& klik iklan nuff korang la
nilainye tk sama.... ada iklan yg 0.25, 0.50, 0.75 sen


CPM - Cost Per Impression
based on traffic/visitor...
kalo rmi yg msk blog korang time iklan tu ada
so korang dpt la earning
yg ni tkyh click pn owner blog tu leh dpt earning


dlm akaun nuffnang korang tu bole nmpk ada 3 column
Buffered & Metered earnings (CPM)
pastu yg bwh skali Campaign (CPC)
ni cthnye aku nye akaun nuffnang la



Buffered earnings (BE)

iklan yg still on so bila dh tamat tempoh iklan tu,
ia akan msk ke metered earning
(wat masa ni aku ada 2 iklan yg masih belum tamat tempoh)


Metered earnings (ME)
iklan yg dh tamat tempoh dr buffered earning
(wt masa ni aku ada 8 iklan yg dh abis tempoh)

so earning kt metered ni akan di campur ngan total earning
so bole tgk la brp current earnings korang kt part bwh skali tu

pd mereka yg hanya ada 1 column iaitu campaign je
maknanye just ada CPC shj, CPM tkde


mcm mn nk dpt CPM campaings???


Nuffnang ni dia akan proposekan blog-blog kepada advertiser, lalu advertiser ni akan pilih blog mana yang berpotensi untuk ‘jual’ iklan dia. So kepada blog-blog bertuah ni, memang tak sia2 la kalo letak code iklan Nuffnang tu sebab untuk setiap traffik yang dijanakan & iklan yang ditaja tu muncul, dia akan dibayar.

Saya tengok ramai blogger yang dapat berbelas-belas Buffered Earnings ni. Well nampaknya blog2 mereka tu digemari oleh advertiser Nuffnang nih. So kene buat blog kita ‘mesra Nuffnang’ kalau nak jadi favourite mereka.

Kalau kita target CPC (dapat duit berdasarkan klik), so kena buat blog yang mesra pengguna. Sebab readers ni yang akan menentukan berapa earning kita. Tapi jangan pulak suruh2 reader klik iklan kita… berdosa tau! Biarla derang klik kalau derang rasa nak klik…

Oh ye, disebabkan larangan klik2 ni, ada jugak yang kata Eh kalau macam tu taknak klik lah iklan Nuffnang, takut lah!”… bukan macam tu.. yang tak bleh nya kalau kita wat pakatan klik2. Kau klik aku, aku klik kau. Kalau rasa nak klik, klik aje la. Nak klik iklan dalam blog saya, lagi dialu-alukan, tapi jangan ajak saya masuk geng “I klik you, you klik I” :)

Ape-ape pun kata kuncinya ialah tulislah blog yang berkualiti dan janalah traffik. Tapi jangan terlalu stress untuk dapatkan earning sampai kita hilang ‘enjoy’ menulis. Kita kena enjoy dalam penulisan, barulah kita tak tertekan untuk “kena juga ada update hari ni”.

Jangan jadikan earning/iklan2 sebagai motivasi untuk kita terus menulis. Kalau tak , kang bila tengok earning dah makin kurang, or Buffered Campaign dah takde yang baru, kita dah demotivated.

ni aku copy & paste dr MommyLyna
(dh mintak permission aritu)


pd yg blum ada akaun nuffnang, bole la register kt SINI



SHARING IS CARING



13 comments:

  1. kina mmg dari dulu x reti nuffang. tapi nuffang mmg ada dkt blog kina. kina just suka2 je letak. kalau ada owg klik..alhamdulillah.

    ReplyDelete
  2. hahaha akak baru jek daftar semalam....huhu

    besh gak kan click2 jek dpt duit...huhu

    ReplyDelete
  3. hmm..oo..ic..makaceh mama tisya for the info..;).saye pun baru tau je neh..tk penah amik tau walaupn dh lame rgstr nuffnang.heh

    ReplyDelete
  4. saya rasa yg CPC tu, satu klik bernilai 25 sen (kalu ahli gelihati) & 15 sen (kalu ahli biasa)

    yg bleh dpt 50sen atau 75sen tu maknanya ade 2 atau 3 klik.

    maafkan kalu saya tersilap.

    ReplyDelete
  5. aah yes btl...kita pn kalu mask..rs nk klik kita klik je..ikt kehendak hati..yg penting baca blog org tu n connect ngn dia..kita pn hargai org2 yg klik ikln kita..tu sbgai side income la..rezeki:)

    ReplyDelete
  6. mmg blur pasal nuffnang ni...
    rase nya mmg jarang dpt iklan utk d klik222 == blog baru belajar berjalan

    ReplyDelete
  7. salam..yang..tolong daku..ku nyer earning x berubah2..cam ne nak tukar dr cpc to click per impresion tu eh.. sedey da setahun earning blum leh cash out g..uwaaa

    ReplyDelete
  8. masih blur2 lg pasal nuffnang..tp dah faham sikit sebanyak sb info kat atas nie..tq..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...