Followers MamaTisya

Friday, October 9, 2015

resepi Taucu Style Klate

lama dh nk share resepi Taucu Style Klate  ni 
tp xsempat je nk blajar dr mamaku...ni kiranya resepi turun temurun la ni
ore klate panggil "TOCO"...kalo org kl panggil TAUCU
kalo kt klate, if ada kenduri kawin,  "TOCO" ni slh 1 menu hidangan utk tetamu
so time aidiladha aritu, sempat la masak menu ni..mama aku ajar resepinya...jom tgk





Bahan-bahan:

daging, limpa, paru & hati
1-2 biji buah tomato
1 biji bawang holland-hiris tebal
10 biji cili api-dikisar asing
2-3 biji cili merah/hijau
air asam jawa
gula & garam

A-Bahan dihiris nipis
7-8 biji bawang merah
4-5 biji bawang putih
1 inci halia


B- Bahan dikisar
1 biji bawang besar
1 inci halia
1 inci lengkuas
3 batang serai
1 biji bawang besar 


C-Bahan ditumbuk
5 sudu besar taucu
belacan
udang kering




Cara-cara:

1. Panaskan minyak...tumis Bahan A smp kekuningan
2. Masukkan Bahan B , kacau smp naik bau
3. Masukkan daging, limpa, paru & hati yang telah dipotong & masukkan Bahan C
4. Masukkan air secukup sehingga daging, limpa, paru & hati smp empuk 
5. Masukkan air asam jawa...biarkan mendidih
6. Bila dh empuk, masukkn cili api, gula & garam secukup rasa
7. Kacau kemudian masukkn bawang holland,cili besar & buah tomato..siap utk dihidangkan


**kalo nk pedas lebihkan cili api tu, sukatan tu depend on byk mana daging,limpa,paru,hati tu la...
ni aritu 1 periuk besar gk la aku masak....lprrrr wei tringat menu ni :-p




ni rupa taucu yg aku guna - TAUCU BILAL
kalau bln puasa, menu TOCO ni antara wajib gk selain dr ayam percik kuah putih

2 comments:

  1. sedap ke kak?? sllu mak buat gune ikan je

    ReplyDelete
  2. klu aku ...aku pilih dging je .... sbb hati paru tu aku tak mkn ... tp mcm menarik je menus ni .... sbb taucu tu tumbuk...selalu tgk berbiji2 taucu tu ...kite tak penah masak dan mkn taucu tp penah tgk org jual kat kedai

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...