Followers MamaTisya

Thursday, May 7, 2015

resepi Sup Ayam sedap


sdiri masak sdiri puji sedap..
tp mmg sedap pn sbb anak dara pn suka
ok moh la share resepi utk kwn2 try and utk rujukan aku gk...
biasa la bila nk masak je tgk resepi kt blog sdiri...almaklum la jrg masak kn
actually masak sup ayam ni request by hubby cz die nk demam...
mmg kalo bdn tk brp sihat dpt hirup sup ni lega skit


Bahan-bahan:

ayam - aku buat dlm 5-6 ketul
1/2 inci halia- ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
4 ulas bawang merah -ditumbuk
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
2 biji buah pelaga*
1 ulas bawang putih - dihiris *
2 ulas bawang merah - dihiris*
carrot, kentang-dipotong
1 biji buah tomato - dipotong
3 cawan air
garam secukup rasa
daun sup/daun bawang

Cara-cara:

1. Bersihkan ayam & toskan
2. Panaskan minyak, tumis bahan yg bertanda * hingga naik bau
3. Masukkan bahan2 yg ditumbuk...kacau smp rata & naik bau
4. Masukkan air secukupnya, biarkan mendidih
5. Masukkan ayam..kemudian garam secukup rasa...kalau nk kuah lebih, tambah air lebih skit
6. Masukkan carrot & kentang..biarkan smp empuk
7. Masukkan buah tomato
8. Siap untuk dihidangkan dan jgn lupa tabur daun sup & daun bawang..

10 comments:

Falsya said...

vavavava..boleh cube nieh..

Lea Ismail said...

saya sangat suka makan sup ayam. adli pun sama. kalau buat tu 2 bernaak je makan sebab abahnya tak suka sup

Eliss Mie said...

hubby x suka sgt sup ayam, kalau buat sup ayam tu maknanya buat nasi ayam la tu..hehehe. eliss pulak suka rebus dulu ayam lepas tu baru tumis kemudian mcm buat sup daging..hehehe

syawalsimpsons said...

sedapnya....en asbeen sejak soya dah bijaksana sikit buat sup ala2 gini...asik nak makan sup ayam je..hahahhahahhah

eelobor said...

semua jenis sup saya belasah, tapi bila musim raya haji sup daging sedap bila di cicah ngan roti. hehehe

Cr. Siti Hazreen Shahrom said...

Sup ayam memang menjadi kegemaran saya!

hamizah che mat said...

Menu petg ni. Gi beli ayam dl. Hihi

fadly rosli said...

bru nk mncuba :)

Aisya Nea said...

Dah buat. Sdp. Lemak masin rasa sup ayam yg perghhh. Thanks

hati merah said...

Dah buat. Sup pertama yg buat. Dan sangat puas hati dengan diri sendiri. Ahaks.😂😂 tq share resipi ni. 5 star sy kasi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...