Followers MamaTisya

Thursday, August 13, 2015

resepi Jelly Fruit Cocktail yg mudah disediakan


dessert ni mmg mudah disediakan,
 kalo korang dh tktau nk buat apa utk dessert
bole cuba resepi  Jelly Fruit Cocktail


Bahan-bahan:

1 tin besar fruit cocktail
2 tin susu cair
1 senduk gula-ikut kemanisan korang nk la..kalo suka manis letak lebih, kalo tk suka manis, ltk skit
2-3 sudu tepung kastard
2 peket sumi jelly
ais kiub


cara-cara:-

actually ada 2 cara....cara yg pertama ni senang sgt la...
-campak je smua bahan2 dlm bowl besar
-masukkn fruit cokctail, susu cair, sumi jelly, masukkn ais...siap utk dihidangkan

**air fruit cocktail jgn masukkn skali, nanti masam, amik buah je

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

cara ke-2 plak...susu cair di masak dahulu sebelum dicampur dgn fruit cokctail & sumi jelly

-masukkn susu cair ke dlm periuk, gula & air secukupnya, sedikit tepung kastard (yg telah di bancuh dahulu dgn air)

-sejukkn dlu...bole juga ltk kn dlm peti ais

-kemudian amik bowl, masukkn fruit cokctail, susu cair yg telah di masak, sumi jelly, masukkn ais...siap utk dihidangkan

**nk guna nata de coco pn bole..ikut suka korang la 
**susu cair tu depend pd rmi mana tetamu la..kalo dlm gmbr ni guna 2 tin susu cair


**so bole la pilih cara mana yg korang nk buat...tp kalo susu cair di masak tu lg sedap sbb lemak2 skit sbb dh campur ngan tepung kastard kn...terpulang pd uolssss la...yg dlm gmbr ni susu cair di masak dahulu





hah ujung minggu ni last dh raya..so kalo yg nk wat mkn2 tu, bole la try resepi ni
mmg mudah disediakan...selamat mencuba :)


chef mamatisya posing skit ngan Jelly Fruit Cocktail :)
yg ni aku tlg bancuh je sbb bahan2 akak opis yg bw
sbb mudah disediakan...so kt opis bole buat
nk dkt mkn baru aku campak2 la dlm bowl :)
ni masa jamuan opis selasa aritu

8 comments:

Amanda Suria said...

amboi senang betul tu...

el said...

mmg sedap bila mnm sejuk2 ni

Ibu Lala said...

Kalau kat opis kat mana pulak nak masak tu.

Ni peberet akk dan anak anak. Memang yummy

Iela Fazielah said...

CAYALAH....budak opis pun ada buat aritu...

lia ummiirfan said...

ooo..gitu je buatnya..senang yek.. nak try nanti.. anak-anak saya suka dessert :)

btw, jom join GA di sini
http://www.ummiirfan.com/2015/08/giveaway-dari-ummiirfancom.html

:))

kayyana said...

ok first time nampak sumi dlm cocktail.. hehehehe

Nurul Aula A'Akif Fadzil said...

Uuhuhu..
sedap nie. Wajib di cobai nak tambah tapai manis emm mesti lagi sedap.
Thank you for the recepi

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Suka cocktail ni..
drshikinzainal.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...