Followers MamaTisya

Friday, July 11, 2014

resepi Creamy Crispy Butter Prawn


menu yg tertangguh nk buat...so smlm tk tangguh lg :)
kalo lastyear aku buat chicken buttermilk
thn ni aku try prawn plak...mn tau nextyear aku buat crab plak..hehehe


Bahan-bahan:

udang- ikut suka korang byk mana.....aku kira dlm 20 ekor kot
planta/butter/marjerin
susu cair
daun kari
cili api
bawang putih
garam/gula



cara-cara:-

1. udang dibersihkan kemudian ditoskan...gaulkn dgn tepung ala2 kfc..if korang tkde tepung ni..goreng biasa pn bole tkpn guna tepung tempura pn ok.

2. goreng udang hingga kekuning-kuningan.

3. utk kuahnye : masukkan 2 sudu minyak, 2 sudu marjerin sehingga cair, tumis bawang putih & daun kari smp naik bau

4. masukkan 1 tin susu cair or secukupnya depend byk mana udang korang guna, sedikit air, cili ....kemudian masukkan gula & garam secukup rs.....kacau smp mendidih....bila kuah dh nmpk pekat skit, masukkan udang yg telah di goreng td.... siap utk dihidangkan.



**udang tu bole di ganti dgn ayam,sotong,ketam...ikut korang la mn yg korang suka masak
**asalnye guna butter tp kt umh ada marjerin so sama je
**ada resepi ltk cheese utk bg melting lg...tp kt umh tkde cheese so tk ltk
**kalo nk bg kuah pekat cpt ltk tepung jagung
**kalo nk berkuah byk lebihkan air...tp jgn byk sgt
**part kuah tu kalo bole masak dkt2 nk berbuka cz kalo masak awal2 kn takut muak...smlm aku buat ngam2 siap skit je lg nk berbuka:)
**kuah if lebih bole gk cicah ngan roti sedap


8 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...