Followers MamaTisya

Tuesday, February 23, 2016

resepi Ayam Sambal Bali sedap

ingt tk aritu aku update gmbr ayam sambal bali yg viral kt fb
asal viral je sure rmi nk try kn
so vkend aritu br kesempatan aku nk try
tu pn ada bahan yg tkde...moh tgk resepinya



Bahan-bahan:

sekor ayam tp aritu aku guna dlm 8-10 ketul ayam
5 biji bawang merah*
5 biji bawang putih*
1/2 inci halia*
cili kering segenggam*
belacan *
4 batang serai - di belah, jgn ketuk supaya aroma lg terasa baunya
2-3 tangkai daun kari
kicap
gula, garam & air secukupnya

blend bahan2 yg bertanda *

-bahan di atas perlu di adjust ikut byk mana ayam korang guna...


Cara-cara:-


1. Bersihkan ayam...gaulkan dgn kunyit+garam & goreng separuh masak..ketepikan...jgn goreng garing nanti liat

2. Guna minyak goreng ayam td, masukkn serai, biarkan smp coklat, masukkn daun kari...kacau smp garing...api sederhana

3. Masukkan bahan kisar....kacau smp pecah minyak

4. Masukkn gula,garam & kicap secukupnya..nk berkuah tambahkn skit air

4. Masukkan ayam yg digoreng td, kacau sebati dlm 10 minit...siap utk dihidangkan.


patutnya rupa ayam sambal bali camni


ni ayam sambal bali tk cukup bahan sbb aritu daun kari tkde
tp tetap licin...skali tgk mcm ayam masak merah...
tp bila mkn mcm ada rasa rendang juga
nanti nk buat lg, nk lebihkan skit kicap tu tp tkleh byk sgt , 
nanti jd ayam masak kicap plak

5 comments:

Nad MamaZN said...

nak try jugak
btul tu, asal ada resepi viral sume pun nak try kan hehe

eima said...

nk try tp dah lama tak memasak .... teringin ... kadang tu aku terliur sendri tgk kawan2 dok share gambar depa masak...

idzwa kamaruddin said...

nak try jugak lah!

AyuArjuna BiGoshh said...

ok, try nak buat...


nampak sedap...

Azura Aziz said...

macam senang jerkan.. nnt nk try...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...