Followers MamaTisya

Thursday, November 19, 2015

resepi PERAP KAMBING @ AYAM yang sedap untuk BBQ




hah aritu rmi yg nk tau resepi perap KAMBING & AYAM utk BBQ ni kn...
sebelum ni aku kalo wat BBQ..kambing tu bli yg dh siap perap...tang ayam perap biasa je
tp aritu bila tgk resepi perap kt blog Ayu rasa terliurrrr tu yg try
ok meh nk share ngan uolssss bahan2nye


bahan2 utk dikisar : bawang merah, bawang putih, bunga cengkih & lada hitam

**sukatan byk mana tu depend pd byk mana kambing & ayam uolsss ye


sos tomato, sos salsa, sos HP, kicap manis, gula

**sos salsa tu aku bli kt jaya grocery..kt giant, tesco,c4, jusco smua tkde
ayu kata kt cold storage or hero ada juga..kena pi cari la smp jumpa..
kalo tkde, xsedap kata empunya resepi...aku pn gigih pi cari :)
yg sos HP tu bli kt giant

-masukkan smua bahan yg telah di kisar di dlm mangkuk,
- masukkn sos salsa, sos HP, sos tomato, kicap manis & gula

** sos salsa & sos HP tu mmg aku tuang smua 1 botol tu
sos tomato,kicap manis & gula tu secukup rasa
korang kena pandai2 la adjust tu bg sos tu rasa masam2 manis gtu :)



siap 2 mangkuk sos perap

**lebihan sos tu bole jirus time membakar tu bg juicy
and aku ada masak jugak dlm periuk utk jdkan gravy 
boleh cicah ngan kambing & ayam yg siap di bakar :)


ayam & kambing yg telah di toskan
ayam dlm 20 ketul ..mula2 nk bli drumstick tp xde
so amik kepak ayam pastu belah 2 ..dpt la 40 ketul
kambing tu plak lebih kurang dlm 13 keping


aku bli 3 pack lamb shoulder kt giant ni...stiap pack lebih kurang rm 20++


kambing yg dh di salut sos perap


yg ni plak ayam yg dh di salut sos perap


**lps dh perap tu korang masukkn dlm peti ais belah bawah dlu...
bila dh mlm baru ltk bahagian freezer
esoknya nk BBQ, turun kn dr freezer kt bahagian bawah peti ais tu

aku aritu perap pagi sabtu..ahad ptg start bakar2222


ni aku dh tk sbr nk tgu esoknye so aku testing bakar sekeping dlu selepas beberapa jam perap
lps tu aku whatsapp gmbr kt adik2 aku ....smua xsabar nk layan BBQ hahaha
yg tu bkn hangus tau tp sos perap tu melekat...mmg yummmyyyyyyy
v
v
v
v
v
v
v
v
v

v
v
v
v
v
v

v
v
v
v
v

v
v
v
v
v
v

v
v
v
v
v

v


yg kambing ni aku bakar dlm non stick pan...
nk guna pemanggang ajaib pn bole



yg ni kepak ayam...melekat sos perap kt ayam tu...sedap weiiii


selamat mencuba...pasti menjilat jari ....lpr blk teringat BBQ kambing & ayam ni

17 comments:

  1. Nak try nanti...kenalah cari sos2 specialnya dulu

    ReplyDelete
  2. adoi sedapnya..voleh try akan datang ni

    ReplyDelete
  3. eh bagus amy share bahan2 ni perapan nie..selama ni lieya beli yg dah siap tu brand heinz tu pastu tambah2 le cili boh ke honey ke blackpepper ke....

    buat bbq ni kalo kuah2 hitam gini yg sedap...bile bakar tu menarik jek ....

    ReplyDelete
  4. Wah terliur akak tengok MT..
    Nak save dulu resepi ni..
    Nak cuba buat sos perap sendiri :)

    ReplyDelete
  5. alahai sedapnya.. tq mama tisya sharing resepi.. eh nnt nk try lah carik sos salsa dgn HP tu.. tak pernah pun rasa...

    ReplyDelete
  6. ok printscreen! hahaha sedap mmg nihhh!

    ReplyDelete
  7. Yumm..yumms.. Menjadik jugak resepi I ek..hehehe

    ReplyDelete
  8. menarikk tu.. leh cuba.. tq share resepi

    ReplyDelete
  9. Uikkkk terliurrr....nt nk try ler...jauh pulak nk g giant cari sos tu..hehe..xpe...demi tekak..kekeke...tq share resepi :)

    ReplyDelete
  10. nak try, tapi baan pulak takde.camne ni...

    ReplyDelete
  11. Alhamdullilah...Terima Qaseh pada yg empuanNya Resepi ini....Dah Cuba mmg! Terbaik....Cuma SosNya Salsa & Sos HP payah sikit Nak beli.Pasaraya Hero dan Speedmart depan rumah xde jual.Mujur ada diPasaraya Cold storage.
    Kepak ayam tu cuma saya + Madu.....masih menjadi.

    ReplyDelete
  12. tq share resepi. Next time buat bbq, akak try cara ni pulak.

    ReplyDelete
  13. Boleh try ni..ade plan nak wat bisnes kambing perap.. thanks ais

    ReplyDelete
  14. sedap tak?, saya ingin cuba resepi ini...adakah sama mcm perapan ayam atau kambing kat maydin tu??..korang pernah rasa tak ayam BBq dan dan kambing tu?..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...