Followers MamaTisya

Tuesday, April 7, 2015

resepi Ayam Masak Merah Serai


dh lama tk masak2 ni sbb jrg mkn mlm
smlm aku pose ganti so merajinkan diri masak ...kalo pose mcm2 nk mkn
aku tringin nk mkn ayam masak merah pastu calling2 mak aku tnye resepi 
sbb aku pernah buat sebelum ni mcm lain je rasa dr mama ku masak kn :)


slalunya mkn ngan nasi minyak
mama ckp nk bg wangi letak serai..so aku bg nama menu
ayam masak merah serai :)



Bahan-bahan:

3 ketul ayam
2 biji bawang besar**
3 ulas bawang putih* *
3 sudu cili boh
sos tomato
halia**
serai-diketuk
gula, garam &air  secukupnya


-bahan2 yg bertanda ** di kisar
-bahan2 tersebut perlu diadjust ikut byk mana ayam korang guna...aku masak 3 ketul je smlm
-cili tu kalo nk pedas sila lebihkan...aku masak tk pedas sgt sbb tisya nk mkn kn

Cara-cara:-


1. Bersihkan ayam...gaulkan dgn kunyit+garam & goreng..ketepikan.

2. Panaskan minyak, tumis bahan2 yg di kisar smp naik bau 

3. Masukkan gula, garam, sos tomato secukupnya...kacau sehingga sebati

4. Masukkan kan air secukupnya..jika nk lebih kuah..lebihkan air skit.

3. Biarkan mendidih masukkan serai yg diketuk...last skali masukkan ayam yg telah digoreng td...siap utk dihidangkan.



smlm menu ni siap di masak ngam2 azan kemundang
walaupun rupanya tk sama mcm mama ku masak
 tp rasanye sedap sbb anak dara mkn nasi bertambah2
hubbyku lak mkn lewat skit sbb die kt spital teman MIL
ptgni tk pasti lg nk masak apa plak utk berbuka


**kwn2...mintak tlg jasa baik like gmbr tisya...LASTDAY before 5PM arini utk vote
more info klik SINI...tq


6 comments:

  1. sedapnya....udah le tgh lapo...terbayang nasi putih panas2..sedapnya lahaiii hahaa

    ReplyDelete
  2. Na dh like gambar tisya !!

    yummyy beshhhnyerrr tgkk ayam

    ReplyDelete
  3. Assalam amy,
    he3
    memola baca tadi iols konpius dengan nama menu itu
    :P

    ReplyDelete
  4. kite pon suke masak merah tmbah serai ni..aromanya lain kan..^_^

    ReplyDelete
  5. adoi sedapnya...mmg sedap klo tambah serai kan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...