Followers MamaTisya

Tuesday, June 23, 2015

resepi Ayam Goreng Rempah


Bahan-bahan:

1 ekor ayam
5 batang serai **
10 biji bawang putih **
1 inci halia **
2 sudu bersar serbuk kari ayam 
garam
daun kari

cara-cara:-

1. Bersih kan ayam...tos kan...gaulkan dgn garam+ sebuk kari ayam...kalo nk pedas lebihkan serbuk kari tu...ketepikan

2. Blend bahan2 yg bertanda **....jgn terlalu byk air ....kemudian tuangkn bahan2 yg di blend ke dlm ayam td.....perap lebihkurang sejam tp lg lama perap lg ok

3. Goreng dgn minyak yg betul2222 panassss

4. utk daun kari tu, lps korang dh siap goreng ayam..if ada baki bahan perap tu goreng skali ngan daun kari tu..so lps tu tabur la atas ayam tu serdak2nye...siap utk dihidangkan

**bahan utk perap tu depend pd byk mana ayam korang guna..tp kalo nk ltk byk pn bole


ni la rupa ayam setelah kita gaul2kn bahan2 perap lebihkurang sejam
aku aritu perap dlm kul 4ptg...lps tu goreng dlm kul 6 ptg...
lebih kurang 2 jam...lg lama perap lg ...yummmm



ni la hasilnya setelah siap digoreng..smua komen ckp sama mcm yg bli ngan nasi kukus
alhamdulillah berjaya 1st trial wat ayam goreng rempah :)


12 comments:

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

dah lama tak buat. senang je kan? rajin n malas je heeheee

syawalsimpsons said...

ok boleh buat ni....inshallah minggu ni..hahhahahh

Rizziela said...

sedapnya..blh try

Chekgu Azrine said...

fuhh...tengok pun tempting nih...hahahaha

::NureeN:: said...

tq2...
tgu weekend la sng nk perap2...
mcm semlm perap 15 minit jer terus bakar hehe
blk keja smpi umah dh dkt 5.30 mmg sempat masak tp nk perap la x leh lama2...
salah satu idea utk menu tq2

eelobor said...

huh....srupo hok jual kedai doh nim

GAPODIO said...

pergh pasni dah boleh bukak bisnes nasi kukus ayam berempah lak ni

el said...

ayam grg rempah ni menu wajib kat rumah hehe

eima said...

terliur pulak ..sedapnye haaaiiihhh

Amanda Suria said...

SA tgok pun mmg menyelerakan..tumpang amik resepi eh...

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed said...

thanx amy share resipi..ni rasa nak try ni..harap2 menjadikla nnti..^_^

Julia Johari said...

Wowwwwwww hebat ni...boleh cuba nanti...menarikkkk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...