Followers MamaTisya

Friday, August 2, 2013

resepi Ketam Masak Cili Kering

actually hubbyku yg tiba2 nk sgt mkn ketam
so die p bli ketam...smp 4 ekor :-p
pastu die siap google  resepi soh aku masak
ok jom nk share resepi ngan uolsssssss


Bahan-bahan:

ketam - ikut suka korang byk mana.....aku guna 4 ekor ( 2 beso 2 kecik)
1 inci halia*
2 ulas bawang putih *
2 ulas bawang merah *
1 batang serai *
1 biji bawang besar **
10 tangkai cili kering **
2 sudu sos tiram
2 sudu sos cili
1 sudu lemon jus
2 cawan air
garam/gula secukup rasa

**bawang merah tkde kt umh so aku guna bawang besar je...kalo nk berkuah byk skit, lebihkan part air tu


cara-cara:-

1. Ketam di bersihkan & di belah dua...ltkkn garam & kunyit....


2. Goreng ketam dan ketepikan.

3. Tumbuk bahan2 yg bertanda *....kemudian mayang bahan2 bertanda **

4. Tumis bahan2 yg telah di mayang.......kemudian masukkan bahan2 yg telah ditumbuk..kacau smp naik bau wangi

5. Masukkan air, sos tiram, sos cili & lemon jus...kacau hingga mendidih...

6. Masukkan ketam yg telah siap di goreng td...kacau hingga sebati...masukkn garam & gula secukup rasa...



siap utk dihidangkan

hubbyku ckp sedap mcm mkn ketam kt bagan lalang:)
mmg licin die ratah ketam...aku bkn la peminat sgt ketam..so aku mkn 1 ekor je...
nasibaik ketam yg hubbyku bli ni byk isinye...mmg puas ati la mkn

6 comments:

  1. hubby akak mmg geng la ngan saya mmg fav ni

    ReplyDelete
  2. eee terliurla tengok ketam T_T

    oh cili kering tu akak memang tak blender ye?

    ReplyDelete
  3. ketam pun npk beso
    sure sedap isi dia ni huhuhu

    ReplyDelete
  4. Sedapnya.. Faveret saya guna telur masin.. Terliur tengok gambar.. Hehe..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...