Followers MamaTisya

Thursday, June 27, 2013

jom buat dessert yg paling senang & sedap


ok nk share dessert yg senang & sedap...
rmi dh kwn2 blogger yg dh buat bila aku share ni
sbb mmg senang.... tkpyh bakar dlm oven :)
b4 ni mmg pernah share resepi ni
cumanya kalini aku tunjuk step by step
cz ada yg msg tnye bila part tuang jelly tu jd bercampur ngan kastard
so meh la tgk cara2 nya


bahan-bahan:
1 buku swiss roll kek (apa2 perisa)...aku bli perisa pandan
1 tin susu cair
1 tin air
1 tin krim jagung (tk ltk pn tkpe)
5 sudu besar gula
4 sudu tepung kastard (bancuh dgn 1/2 gelas air)
1 kotak jelly nona (perisa strawberry) nk perisa lain pn bole-ikut suka


utk hiasan: buah strawberry,kiwi,nangka,longan (terpulang nk ltk buah apa...aku mmg suka ltk buah byk bg meriah)


Lapisan pertama:-




1. swiss roll cake di potong dan disusun di dlm bekas...mampatkn antara satu sama lain
2. masukkn susu cair, air, tepung kastard yg telah di bancuh dan krim jagung...kacau smp sebati
3. masukkan gula secukup rasa...aku ltk 5 sudu...kalo rs nk manis lg tambah lg....kacau smp sebati
4. pastikan api kecil & sentiasa kacau sehingga menjadi pekat
5. bila dh nmpk pekat bole la ditutup api...dan dituang ke atas lapisan swiss roll td
6. Siap utk lapisan pertama..biarkan sejuk sebentar



Lapisan kedua:


1. arahan ada di belakang kotak jelly nona
2. serbuk jelly dimasukkan bersama 2 cawan air
3. masak sehingga mendidih
4.tuangkan ke atas lapisan pertama td
5. utk nmpk cantik tuang perlahan2 kerana jelly td panas...kalo main tuang je nanti lapisan kastard akan bercampur dgn jelly
6.sejukkn sebelum dimasukkan ke dlm peti ais

Lapisan ketiga:

bila jelly dh sejuk & keras skit bole la hias ngan buah2


buah-buahan utk hiasan...actually terpulang la buah apa yg korang nk hias...
tp slalunye buah2 ni yg aku guna...so ikut suka korang la ye


ini la hasilnya....yg  ni utk hantaran bertunang adikku aritu
mak kepada tunang adik aku ckp ada org nk order...
oh segan.....triffle yg tk seberapa je ni


yg ni utk mkn

utk nk nmpk cantik ..guna la bekas kaca mcm ni
so bole tgk lapisan kek,kastard,jelly
so selamat mencuba kwn2...


yg ni cth yg ltk whipped cream..kalo jenis mcm ni
bila nk hidang baru ltk whipped cream tu...

22 comments:

  1. addoiii lapisan demi lapisaaannn sunguh menyeeeelerakaaaann...

    ReplyDelete
  2. dh lama x buat triffle. tgk akak wat mcm sedap plak... tingin nak wat... hehehe

    ReplyDelete
  3. ko pun ketagih jugak buat step by step nih?!
    ehehhe
    nantikan aku punya!!
    esok la tpinya!!
    ahahha!

    ReplyDelete
  4. Ahkakkkkk
    Saya tgh posa ni....
    Haha!

    Tq pada akak
    Sbb akak la saya dh pandai buat triffle ni :)

    ReplyDelete
  5. lama dah nak buat sendiri ni dari tahun 2007 tak terbuat2 . kah kah kah

    ReplyDelete
  6. aaa thanks for the recipe kak. nanti nk try buatla hee sy mmg suka resepi yg tak guna gram bagai ni. senang haha

    ReplyDelete
  7. u know what el dah try resepi ni terus jatuh chenta ok..sng buatnya pung..mmg sedap gilosss ulang makan byk2 kali haha..lau letak lama2 lam fridge lagi lahh sodap gilosssssssssssssssssssssss haha

    ReplyDelete
  8. wahhh...tgk mmg sedap..
    thks beb sharing sini..
    next time ada mood kerajinan nk try..
    aku google resepi ko ni..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum..
    Terima kasih sbb kongsi resepi..
    tengok sahaja dah cukup menyelerakan.. nmpk senang... rasa nk cuba buat.. in sha allah...'
    Terima kasih sekali lagi...

    ReplyDelete
  10. Best ni.. simple jer.. tq ya..

    Selamat berkenalan.. jom lawat blog saya juga.. :-)

    http://syuhada-wahi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  11. Rase mcm nk try skang..
    Tak sabarnyerrr...
    Thnx resepi senang dn mudah..
    I like it!! ;)

    Jemput ziarah my blog www.hanasihat.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. power itu hyum nyumm..
    memang feveret. tapi roomate yang rajin buat. Saya la ni tak pernah pernah buat dok baca la kan. pasni kena komited try hahaha


    Soya antara Fakta dan Auta

    ReplyDelete
  13. Dulu selalu buat.. laa ni jadi penyegan.
    Tengok ni terlioq.

    http://ruzanaibs.blogspot.my/2015/10/pakai-baking-soda-wajah-akan-putih.html

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...